Európai
űrtervek
Egy hat részes sorozatot
ígértünk, ami „Újabb űrverseny kezdődik?” címen, profi módon elemzi,
foglalja össze a témával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Sokat – sem
elvenni, sem - hozzá tenni nem lehet a leírtakhoz, melyekhez igen jó
illusztrációkat is mellékelt a szerző. Akár iskolai tananyag is lehetne,
feltéve, hogy a jövő nemzedéke számára fontos lehet – sok más dolog mellett
persze – az ilyen jellegű információ is. Az űrkutatás, az űrutazások története
mindenesetre megérdemelné, hogy többet foglalkozzunk vele. Annál is inkább
mivel vannak olyan elméletek, amelyek szerint egy előző, az özönvíz során
elpusztult civilizáció során talán már tudott repülni az emberiség. Lehet, hogy
erről is érdemes lesz majd egyszer komolyabban szót ejteni, de előbb lássuk a
mai és a közelmúlt eseményeit. Íme a sorozat második része:
☼
☼
A világ
űrtudományos élete kissé megfeledkezett egyéb űrhajózási hírek említéséről
George Bush 2004-es bejelentését követően, miszerint 2020-ig az Egyesült
államok vissza kíván térni a Holdra, mintegy a Mars-utazás előkészítéseképpen,
s eközben a Nemzetközi Űrállomás működtetésétől át kívánják csoportosítani a
forrásokat, az új fejlesztések érdekében pedig az űrrepülőgépeket 2010-tól
nyugdíjba küldik. A bejelentést követően a NASA kidolgozta a maga terveit az
Elnök elképzelésének megvalósítása érdekében, a NASA elképzelései kapták a Constellation nevet.
Az Európai Űrhivatal (ESA) kifejezte csatlakozási szándékát a programhoz,
azonban közeledésük elutasításra talált, majd később némileg enyhítettek a
negatív állásponton, az Európai Űrhivatalt az új űrhajó megépítéséből és
üzemeltetéséből zárták csak ki, az egyes küldetésekben való részvételt azonban
megengedték. Az amerikai hozzáállás új helyzetet teremtett, Európának az
emberek világűri küldetésekre ki kellett dolgoznia a maga terveit.
21. ábra. Az Európai teherűrhajó, azt ATV, az amerikai
Apolló és a orosz Szojuz űrhajóval összehasonlítva.
|
Eközben Oroszország sem maradt tétlen,
hiszen már 2000-ben az Orosz Űrügynökség felkérte az ország érdekelt
vállalatait, tervezzék meg a Szojuz űrhajó utódját, a szűkös pénzügyi
keretek miatt azonban a munka igen nehézkesen haladt. 2004. után az Orosz
Űrügynökség megkereste az Európai Űrhivatalt, esetleges csatlakozás reményében,
fejlesszék közösen az új orosz űrhajót, az ekkor már nevet is
kapott Klipert. Az ESA elfogadta a felkérést, már csak azért is, mert a
felek egyetértettek abban, hogy az USA Constellation-jellegű programja túl
nagy megterhelést jelentene, az együttműködés megoszthatja a költségeket.
Azonban a közös űrhajó kapcsán a pontos együttműködés kereteit nem sikerült
tisztázni.
Felvetődött
a Kliper kifejlesztésének támogatása, később pedig a CSTS (Crew Space
Transportation System – Személyzetet Űrbe-juttató Szállító rendszer) elnevezés
alatt foglalták össze a különböző terveket, ezek között a legutolsó változat az
európai ATV (Advanced Transport Vehicle – Korszerű Szállító Jármű)
műszaki egységére egy Apolló-jellegű kabint, annak orrára pedig egy
orbitális egységet csatlakoztattak volna. A szép elképzeléseket évekig tartó
meddő vita követte, ez arról szólt, hogy pontosan milyen űrhajó és milyen
munkamegosztásban készüljön, illetve honnan bocsássák fel. A párbeszéd során
azonban nem sikerült egyetértésre jutni. Az oroszok mindenekelőtt pénzt
szerettek volna, míg a tervezést és az magát az építést saját kézben kívánták
tartani.
22. ábra. Az ATV röntgenrajza.
|
Az
ideális eset az lett volna, hogy ha a majdan elkészülő közös űrhajót mind az Ariane-5,
mind az orosz (Proton, Angara, vagy még ezután meghatározásra kerülő)
hordozórakéta képes lett volna a világűrbe juttatni. Ez a megoldás sem tűnt
kivitelezhetőnek. Az európaiak elképzelése az ATV teherűrhajó műszaki
moduljának felhasználásáról orosz parancsnoki modullal csatlakoztatva ugyancsak
megbukott a merev orosz hozzáállás miatt. A döntésben nyilván politikai
összetevők is szerepet játszottak, hiszen az egyre erősödő orosz önbecsülést
sértette volna, ha nem az övék a meghatározó és vezető szerep egy űrprogramban.
Európai oldalról együttműködés csak egyenlő felek között képzelhető el, ám
másik akadály is jelentkezett, Oroszország esetleges elszigetelődése a grúz
válság miatt, az európaiak számoltak a helyzet esetleges elmérgesedésével és
nem merték megkockáztatni adott helyzetben a szorosabb együttműködést.
23. ábra. A CSTS, a közös európai-orosz űrhajó. |
24. ábra. Az európai űrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkol |
25. ábra. Az európai űrhajó belseje – meglehetősen
elnagyoltan.
|
Eközben a Német Űrügynökség (DLR) és az
EADS (European Aeronautic Defence and Space Company – Európai Légvédelmi és
Űrhivatal) irányítása mellett egy másik program is körvonalazódott, ha lassan
is, mégpedig a „Hopper” fantázianév keretében, az Amerikai Venture Starhoz hasonló
hordozórendszer kidolgozásán fáradoztak, legalábbis a kezdeti elképzelések
szerint. Viszonylag nagyméretű űrrepülőgép jelentette az alapkoncepciót, az Ariane-5 számára
kifejlesztett Vulcain hajtómű feljavított változata adta volna a motort.
Az indítást a Maglev (mágnesvasút) számára megépített sínrendszer használatával
oldották volna meg Kourouból, az űrrepülőgép azonban nem kerülte volna meg a
földet, csupán űrugrást hajtott volna végre nagyjából 130 km-es magasságig, a
hasznos teher pedig további gyorsító fokozat segítségével érte volna el a
megfelelő pályát.
26. ábra. Elképzelés az európai Hopper,
űrrepülőgépre vonatkozóan.
|
El is készült egy méretarányos modell, a Phoenix,
több kísérletet is végeztek vele, a program azonban pénzhiánnyal szembesült, s
manapság már csak kevés szó esik róla. Az Európai Űrügynökség azonban nem
vetette el teljes egészében az ötletet, várhatóan 2012-ben az új, kis
teljesítményű Vega hordozórakétával felbocsátanak egy kísérleti
űreszközt, mellyel a légkörbe való visszatéréssel kapcsolatos tapasztalatok
szerzése a cél. Az Intermediate eXperimental Vehicle (IXV –
Közepes Kísérleti Jármű) névvel hivatkozott űreszköz esetlegesen a jövőben
megépítendő űrrepülőgép számára gyűjthet hasznos ismereteket, ami viszont
biztos, megvalósítása igen csak messze évekre van.
27. ábra. Előkísérlet az európai űrrepülőgéphez.
Szárnyal a Phoenix.
|
A 2008. májusában a DLR és at EADS Astrium
által bemutatott legújabb elképzelések a CTV-re vonatkoznak (Crew
Transport Vehicle), eszerint legkorábban 2015-ben indulhatna egy visszatérő
modullal rendelkező ATV (Advanced Transport Vehicle – Korszerű Szállító Jármű),
immár ARV (Advanced Reentry Vehicle – Korszerű Visszatérő Jármű)
néven, ennek kifejlesztése egymilliárd Euró alatt lenne – a tervek szerint
legalábbis. Az ARV másfél tonnányi terhet tudna visszahozni a
Nemzetközi Űrállomásról – elsősorban tudományos kísérletek eredményeit. 2020-ra
készülhetne el a háromszemélyes változat, ennek kifejlesztésére viszont már
további kétmilliárd Euróra lenne szükség, s minden bizonnyal egy további Ariane-5-ös
indítóhely a pilótás utak kiszolgálására Kourouban – ennek költsége bizonnyal
nem szerepel még a tervekben.
Az Astrium bejelentése szerint a CTV alacsony
orbitális pályán (LEO) és azon túl is alkalmazható lenne, az Ariane-5 csak
alacsony földkörüli pályára tudná juttatni az új, 18 tonnás űrhajót, vagyis egy
holdutazáshoz egy új, nagyobb teherbírású hordozórakétára lenne szükség, netán
a pályán kellene összekapcsolódni egy további gyorsító-fokozattal. Az ILA 2008
repülőnapon- és kiállításon az EADS Astrium be is mutatott egy makettet. A
meglehetősen elnagyolt összeállításban a CTV kapszula belső
felépítését, illetve a kezelő-szerkezeteket és a megjelenítőket láthatta a
közönség.
2008. októberében az ESA végül úgy
döntött, felhagy az oroszokkal közösen megépítendő űrhajó tervével és saját
űrhajó megépítésébe kezd. A bejelentés korántsem számít a fentiek alapján
meglepő fordulatnak, hiszen a már rendelkezésre álló Ariane-5 hordozórakéta
és a nemrégiben sikeresen tesztelt, a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkolt ATV
(Jules Verne) teherűrhajó szervizmoduljának felhasználhatósága tálcán kínálta a
lehetőséget. Ám az együttműködés az oroszokkal természetesen folytatódik,
hiszen az ATV orosz dokkoló-rendszerrel volt felszerelve, s az oroszok is
érdeklődnek az ESA által használt számítógépek, megjelenítők és fedélzeti
berendezések iránt.
Távoli tervek
Amikor 2004-ben George W. Bush
bejelentette „látomását” a pilótás űrrepülések tervezett fejlesztési irányáról,
igen sokáig csak erről lehetett hallani, tudományos körökben ez az elképzelés
jelentette a fő témát, holott az Európai Űrhivatal Pilótás Űrrepülés Tervező
Csoportja már 2003-ban megjelentette tanulmányát ez emberes űrrepülések 2025-ig
terjedő lehetséges irányáról, ám ezek az elképzelések mind a mai napig aránylag
ismeretlenek maradtak.
A tervek szerint 2025-re Európának
folyamatosan lakott holdbázist kell létrehoznia, nemzetközi partnereivel
közösen. Ennek a célnak a megvalósításában látják a csoport szakértői a
legfontosabb teendőket. „A Hold a 8. kontinens” – címet viseli a nyolc európai
országból származó, 23 űrszakértő által készített tervezet.
Jörg Feustel-Büechl, az ESA Pilótás
Űrrepülések és Mikrogravitáció nevű szervezetének az igazgatója adta a
megbízást a szakértőknek, szerintük milyen irányt kellene adni az űrkutatásnak.
A pilótás űrrepülések témakörének további
szakértőinek támogatásával a felkért tudósokat megkérték „vizionálják” az
európai városlakókat érintő kihívásokat, egyúttal azokat is, melyekkel egy
űrrepülés során kellene szembenézni a személyzetnek.
28. ábra. Európai holdbázis.
|
A saját véleményüket kihangsúlyozva, s
figyelmen kívül hagyva a politikai és világgazdasági helyzetet, 2003-ban három
műhelyt alakítottak Berlinben, Rómában és Párizsban egyet-egyet. Számos hónapon
át folyt a megbeszélés és a vita, míg kialakult a végső álláspont és döntés,
majd az elképzelés nyilvánosságra került, illetve eljuttatták az ESA
Miniszterek Tanácsához is.
A történelmet mélységében tekintve – a
jelentés szerzői szerint -, mindig az európaiak voltak azok, akik a
leghangsúlyosabb szerepet töltötték be alakításában, az övéké volt a vezető
szerep, különösen igaz ez a Föld szűz területeinek felfedezésében és meghódításában.
Szégyen lenne az elődökre nézve, ha Európa nem törekedne vezető szerepe
fenntartására, hiszen mi más törekvés lehetne ennél fontosabb az egyesült
Európa nemzetei számára. Ha pedig nem törekedne erre, az visszaütne rá.
Ugyanakkor a beszámoló arra is rámutat, Európa nagyobb, mint az Európai Unió.
Azaz nyitva hagyja a lehetőséget önálló partnerek bevonására, együttműködésre
számol, főként Oroszországgal és Ukrajnával, hiszen ezen két országnak igen
jelentős űrkutatási tapasztalata és ereje van.
Az új célok megvalósítása egyáltalán nem
igényel lehetetlen fejlesztési feladatokat a szakemberek számára, tehát
politikai döntésre van szükség, az egyéb feltételek adottak, vagy pedig nem túl
nagy erőfeszítések árán realizálhatók.
- gazdasági vezető-szerepre kell
törekedni az integráció keretében, miközben minden résztvevő nemzetnek meg kell
őriznie a saját hagyományait;
- a szociális és technológiai
beruházásokat erősíteni kell;
- a világot jól ismerő,
tudásalapú társadalom megteremtése a cél az oktatás és a kutatás révén;
- ki kell alakítani
képességeinket törékeny természeti környezetünk megóvása érdekében.
A fenti célok elérése érdekében az Európa
Tanács 2002. márciusában szándéknyilatkozatot fogalmazott meg Barcelonában,
miszerint a teljes nemzeti összbevétel 3%-át kutatásra-fejlesztésre és
technológiai beruházásokra kell fordítani. Az űrkutatás lényegében minden egyes
európai lakosnak évente két Eurójába kerül, ez az összeg kevesebb mint a felébe
a Flug Revue Magazinnak….
Ha Európa ambiciózus célokat szeretne
megvalósítani, akkor egyértelművé kell tenni minden egyes polgár számára, hogy
a Földünk lényegében egy űrhajó. Nincsenek utasok a fedélzeten, csakis a
személyzet.
29. ábra. A Marsról talajmintával a Földre
induló európai mars-szonda művészi ábrázolása.
|
Azaz mindenféle tervezés és elképzelés nem
néhány „álmodozó” vágyait jeleníti meg, puszta szórakozását, hanem a teljes
emberi közösséget érinti, annak valamennyi tagjának jövőjére hatást gyakorol.
Semmiféleképpen nem lehet tehát „pénzpazarlásként” felfogni. „Úri passziónak”.
Bármiféle űrterv megvalósítása érdekében meg kell nyerni azonban a
döntéshozókat, azaz a politikusokat is, akiknek nagyon nem fűlik a foga az
ilyesmihez, miközben hihetetlen összegeket szórnak szét. A tudósoktól és a
technikától várják a megoldásokat azokra a bajokra, melyeket ők okoztak,
miközben nem támogatják a tudományt, vagy csak tessék-lássék módjára.
Miért essék a választás a Holdra és miért
hozzunk ott létre telepeket, hiszen a mai technológiával a kutató-robotok egész
garmadáját tudnánk bevetni? A válasz igen egyszerű, s magyarázható az emberi
tudásvággyal, csodakereséssel és kíváncsisággal. Nem elégszünk meg azzal, ha
más országokról és kultúrákról csak a televízióban látunk, szeretünk elmenni a
helyszínre, a saját szemünkkel látni, hallani, megtapasztalni az illatokat és
az ízeket. Az ember a természeténél fogva kíváncsi, e nélkül a nagyszerű
tulajdonsága nélkül senki sem tudna talán még ma sem Amerika létezéséről,
legfeljebb a kínaiak és a japánok…
Eltekintve a műholdjaink által végzett
puszta kutatómunkától, amiről általában túl keveset tudunk, felmerül a kérdés,
mitévők legyünk a Nemzetközi Űrállomás kora után? Folytassuk az építkezést és
hozzunk létre még hatalmasabb űrállomásokat a Föld körüli pályán, vagy pedig
építsünk kutatóbázisokat és húzzunk fel házakat a Holdon? Hosszú távú
kutatómunka végzése a biológia, az emberi viselkedés és az orvoslás területén
sokkal barátságosabb környezetben vihető végbe a Hold felszínén, mint orbitális
pályán. Továbbá, a Hold ideális kísérleti laboratórium a Naprendszer felé
irányuló további kutatások – különösképpen a Mars – számára, kiindulópontként.
Mivel a Holdnak nincs légköre, ideális
hely csillagászati kutatások számára. Az űrteleszkópok, különösen a Hubble,
megnövelték étvágyunkat, képességeinket jelentős mértékben azonban csak a Hold
felszínén növelhetjük. Technológiailag egyáltalán nem jelent gondot egy-egy
kráter felhasználása a cél érdekében, ha gigantikus rádiótávcsövet kell összeállítani,
különösen alkalmas helynek kínálkozik a Hold túlsó oldala, a Föld hatásaitól
mentes terület. Már egy 16 méter átmérőjű optikai távcső alkalmas lenne távoli
naprendszerek Föld-típusú bolygóinak felfedezésére.
Mindez természetesen hatalmas összegekbe
kerülne, a lépték azonban már korántsem lenne olyan félelmetes, ha azt vesszük,
a költségek legalább húsz évre oszlanának el. Másrészről viszont, a Hold
benépesítése rendkívüli gazdasági előnyökkel járna. A sok-sok új munkahely
létrehozása és a technológiai fellendülés mellett a holdi nyersanyagkészlet
igencsak érdeklődésre tarthat számot a földi ipar szempontjából. Csupán
egyetlen tétel, a holdi regolit-sziklák Hélium-3 tartalma elegendő ahhoz, hogy
akár az egész emberiség energia-gondját megoldják általa – itt a Földön. Ha
semmi mást nem veszünk tekintetbe, csak ezt az egyetlen lehetőséget, már
megérte.
Leszögezhetjük, rendelkezünk a szükséges
tudományos és technikai háttérrel e „vízió” megvalósítására. Aminek viszont
hiányában vagyunk, az a politikai szándék. Mintha a politikusoknak nem állnak a
technikai-gazdasági fejlődés ösztönzése mellé. Vajon miért? Pedig Európának
lehetősége lenne a kutatások úttörőjeként újra a világ élére állni és még szűz
területek meghódításával biztosítani saját gazdasági, technológiai, társadalmi
jövőjét.
Az Auróra-program
Az Auróra-program elsődleges
célja, hogy először is felvázolja, majd meghatározza Európa hosszú távú
tervezetét kezdetben robotokkal, majd pilótás űrhajókkal folytatva a
Naprendszer égitesteinek felkutatását, nem titkoltan, a Földön kívüli élet
reményében.
Az Auróra-program igyekszik
támogatást adni az ESA-n belül már futó tervezeteknek és technológiai
fejlesztéseknek, nemzeti célkitűzéseknek, ezeket integrálni, áttekinthető és
összefüggő, közös európai keretbe foglalni, a fejlesztésekhez egységes hátteret
nyújtani.
Az emberiség történelmének hajnala óta a
kutatás iránti vágy vezetett bolygónk teljes benépesítéséhez. Manapság ez a
terjeszkedés immár túlmutat planétánkon, a Naprendszer térségeibe, jelenleg
elsősorban robotfelderítőkkel. Vajon folytatódni fog-e az emberi faj terjeszkedése?
A társadalmi tudat jelenlegi szintjén, mindez csak idő kérdése.
2025-re, pilótás űrrepülés a Marsra, már
valósággá válhat. A Holdat fel lehet használni ehhez ugródeszkának, illetve a
nagy útra való felkészülésre is. Egy ilyen jellegű út nehézségei már
leküzdöttnek tekinthetők, a szükséges technológia rendelkezésünkre áll, illetve
rövid idő alatt kifejleszthető és megteremthető.
Az emberi űrkutatás terén kellő
tapasztalatot felhalmozva, köszönhetően a Nemzetközi Űrállomáson végzett
nemzetközi munka eredményének, az európaiak – ha úgy döntenek -, kulcsszerepet
játszhatnak a jövő pilótás űrkísérleteiben. Amennyiben pontos menetrend
születik, akkor az európai tudósok máris hozzáláthatnak a Nemzetközi Űrállomás
működtetése során gyűjtött tapasztalatok új küldetések megvalósítása érdekében
történő átkonvergálásához. El kell dönteni, mely területeken kíván Európa
vezető szerephez jutni, egyáltalán akar-e, s ha igen, akkor az adott területek
tudósait mozgósítani kell sürgősen. Természetesen a jövendőbeli partnereket sem
lehet kihagyni.
A következő húsz évben robotok-vezette
küldetések készítik elő a pilótás űrrepüléseket, annyi tudományos és műszaki
adatok összegyűjtvén, amennyit csak lehetséges, anélkül, hogy a tudósok a
helyszínen dolgoznának. Ezek az automata berendezések hozzájárulnak, és egyben
igazolják az emberes Mars-repülések biztonságos kivitelezhetőségét.
Néhány kulcsfontosságú technológiai
alkalmazás igencsak fontos szerepet tölt majd be a pilótás küldetésekben, a
vörös bolygón az élet keresése in situ körülmények között, valamint a
naprendszer más égitestein, bolygókon és holdakon. A lágy és pontos leszállás,
a talajmintavétel és a minta vissza hozatala nemcsak az adott technológia
alkalmazhatóságát igazolja. Ezek a vállalkozások rendkívül fejlett exobiológiai
kísérleti berendezéseket szállítanak magukkal, néhány alapvető fontosságú
kérdésre keresvén választ, mint például az élet eredetére a Naprendszerben, s
kipusztulásának néhány lehetséges okára.
Ezek a kezdeti küldetések nagyban
hozzájárulnak technológiai teljesítőképességünk továbbfejlesztéséhez, ezáltal
az Auróra-program a fejlesztések központi kerete lehet. Hatással bír majd az
érzékelési technikára, az információs technikára, az űreszköz számára bizonyos
önállóság rendelésére (a jelek a Marsról való megérkezésének késlekedési ideje
tekintetében), biokémiai technológiára (az élet kutatása során meg kell
értenünk a földi élet mibenlétét, azt, milyen különböző formákat ölthet, hogyan
azonosítható, miként őrizhető meg szennyezetlensége), a navigációs és
kommunikációs technológiára (pontos leszállás és nagymennyiségű adat
továbbítása), de érinti még a meghajtás, az energia-ellátás, a konzerválás, az
adatátvitel, a jó működőképesség megőrzését és a raktározási technikát, a
hőmérséklet-kontrollálás, az extrém hőmérsékleteknek való ellenállás, a káros
sugárzás hatását az elektronikára, a helyszíni nyersanyag-felhasználás
lehetőségét, az aerotermodinamika, stb. - tudományterületeket.
A program puszta felvázolása is már
mutatja, a tudomány részéről interdiszciplinális megközelítésre van szükség, a
tudományterületek, a technológia és az űrtevékenység összehangolására. Az Auróra-programra tehát
úgy lehet tekinteni mint az emberi felfedezés iránytűjére, ahol rendkívül sok
tudományos eredményt kamatoztathatnak az űrhajózástól akár egészen távoli
területek is.
2008. novemberében azonban az ESA
miniszteri szintű ülésén olyan döntéseket hozott, mely a fentiekkel gyökeresen
ellentétes. A hosszú távú űrkutatás-fejlesztés vonatkozásában döntöttek a
jövőről. A személyzettel ellátott CTV fejlesztésének alapjául
szolgáló, az ATV-ből kifejlesztendő ARVűrhajónak 2015-re kellett
volna elkészülnie, így ki tudta volna még szolgálni a jelen tervek szerint
2020-ig üzemelő Nemzetközi Űrállomást, s lehetőség nyílt volna a személyzettel
ellátott űrhajó éles körülmények közötti kipróbálására. Erre 300 millió Eurót
kért az ESA a 2009-2011-es költségvetése keretében. Mindösszesen 21 milliót meg
is szavaztak neki…
A kért összeg semmire sem elég, ezért ARV-re
és a CTV-re is lényegében végzetes csapást jelent. Semmiféle értelmes
magyarázat nincs a döntés mögött. Európa döntéshozói, akik a fejlődés
mellett is dönthettek volna, Európa vezető szerepének helyreállítása mellett,
ismerve az amerikai álláspontot, mégis jobbnak láttak más utat választani, mely
lényegében sehova sem vezet.
30.
ábra. Vajon lép-e valaha európai űrhajós a Marsra?
|
Lezárva: 2010.
március
Források:
wikipédia
Flug Revue 10/2004
(folyt. köv. insallah)