A kínai
internet-felhasználók száma
a legnagyobb a világon
A kínai elektronikus
kereskedelmi tranzakciók értéke 2015-re elérheti a 2000 milliárd jüant (71 400
milliárd forint), ezzel az ország világelsővé válhat az internetes eladások
piacán - írja a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég tanulmányában.
Az elmúlt években
töretlenül nőtt a világhálón történő vásárlások összege Kínában, a 2008-as 128
milliárd jüan (4600 milliárd forint) után 2010-re 476 milliárd jüant (17 ezer
milliárd forint) tett ki, vagyis két év alatt csaknem megnégyszereződött.
Tavaly a városi
lakosság 23 százaléka vásárolt elektronikusan, arányuk 2015-re 44 százalékra
emelkedhet - becsli a BCG.
A piac
növekedését többek közt az emelkedő bérek garantálják: a kiskereskedelmi
eladások októberben 17,2 százalékkal nőttek, a bővülés az elmúlt két évben pedig
átlagosan 17,7 százalékot tett ki. A városi lakosság egy főre jutó
rendelkezésre álló jövedelme tavaly nyolc százalékkal, kevéssel több mint 19
ezer jüanra (680 ezer forint) nőtt, ez csaknem kétszerese az öt évvel ezelőtti
értéknek.
Az ország
rendelkezik ráadásul a legtöbb internet-felhasználóval a világon, számuk 2011
júniusában elérte a 485 milliót.
Az elektronikus
kereskedelem virágzását az alacsony szállítási költségek is segítik: egy egy
kilogramm súlyú csomag kézbesítésének átlagos ára egy dollár Kínában, ugyanez
az Egyesült Államokban 6 dollár - írja a tanácsadó cég. A szállítás ugyanakkor
az internetes kereskedők egyik legnagyobb aggodalma is.
A BCG által
megkérdezett négyezer internetes eladó 45 százaléka gondolta úgy, valós a
veszélye annak, hogy a kézbesítés során árujukat hamisra cserélik.
A hagyományos
üzletek jövőbeli visszaszorulását eredményezheti, hogy azok emelkedő bérleti
díjakkal küszködnek, s nehézséget okoz a bővítés, a kisebb városok vásárlóinak
elérése is - mutat rá a felmérés. A cégek internetes jelenléte mindkét
problémára megoldást nyújt.
A kínai
e-kereskedelmi piacot jelenleg az Alibaba Csoporthoz tartozó Taobao uralja. Az
internetes vásártér eladásai az ország összes elektronikus kereskedelmi
tranzakcióinak 79 százalékát tették ki tavaly, amiből a cégnek több bevétele
származott, mint az öt legnagyobb hagyományos áruháznak együttesen.
Kapcsolódó információk: