A magyarországi parlamentben vajon miért nem foglalkoznak a rendszerváltás követően megrokkantak ügyeivel? Oda csak pénz keresni és aludni járnak a képviselők? |
Rokkantvadászat: „Rögeszmévé fejlődött a téveszme, hogy egy megroggyant ország minden bajának okozói a rokkantak.”
Több magyarországi hírportál is hírül adta ma, hogy: Szíven szúrta magát
egy férfi szerda délelőtt a nyugdíjbiztosítási igazgatóság ügyfélszolgálatán
Veszprémben - olvasható a veszport.hu portálon.
Tipikus magyarországi sztori:
Az eset egy olyan 55 éves férfival történt, aki
évek óta rendszeres „szociális ellátásban és nyugellátásban részesült”, emiatt
időszakonként rendszeres (megalázó) orvosi vizsgálatra kellett mennie. Az orvos
(egy pár éve hatályba lépett titkos belső utasítás alapján) azt állapította
meg, hogy az illető állapota javult, így csupán szociális támogatásban
részesülhet. A hasonló esetek kb. 8-10 éve rendszeresen előfordulnak
Magyarországon!
A rokkantnyugdíjas férfi állítólag szerdán délelőtt
nyugodtan kivárta a sorát a Veszprém Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságon,
majd az ügyfélszolgálaton megmutatta a határozatot és csak annyit mondott, ha
ő ennyit ér az országnak, akkor ezt teszi - majd szívtájékon
szúrta magát egy késsel. Olyan hirtelen történt, hogy senki nem tudott
időben közbelépni.
A férfit a Veszprém megyei kórházba szállították.
Dr. Rácz Jenő főigazgató szerint a rokkant nyugdíjas férfit súlyos,
életveszélyes állapotban szállították a kórházba, azonnali életmentő műtétre
volt szüksége. Jelenleg a baleseti osztályon ápolják.
A rokkantnyugdíjasok sorsa a mai Magyarországon. Íme, pár jellemző példa:
Az egyik
szomszéd kiugrott az erkélyről, és előttünk csattant a betonon. Mentő, rendőr, helyszínelők... 57 éves
ember, fél szemére 100%-ban vak, munkát sehol nem kap, most pedig a csodálatos
és nagyon hasznos új törvények miatt megvonták a rokkant nyugdíját, mind a 28
ezer FT-ot. http://ametiszt.blogol.hu/?perm=3671800
Vera éveken át
takarítóként dolgozott
egy közeli nagyváros szállodájában, ahonnan tulajdonosváltáskor elküldték;
férje (túlélve egy agydaganatot) rokkantnyugdíjas. Mivel a rokkantnyugdíjból
nem lehet megélni, igyekezett itt-ott munkát vállalni. Amikor eljött az
ötévenkénti orvosi felülvizsgálat ideje, az orvos ránézett a kezére, és így
szólt hozzá: Hát ez egy munkás, dolgos kéz, látom, dolgozunk, de a segély meg
kéne! És megvonta a rokkantnyugdíjat, ami havi ötvenezer forintos kiesést
jelentett a családnak. Hamarosan kikapcsolták az áramot, Vera részletfizetést
kért, de volt, hogy azt sem tudta fizetni. Így az áram visszakapcsolása a
messzi távolba került. http://www.c3.hu/scripta/lettre/lettre81/kovai_feny.htm
Panaszosunk 12
éve rokkantnyugdíjas, de
a leszázalékolás mellett munkát is vállalt. Most keresettúllépés miatt elvették
nyugdíját, ezért kért tőlünk segítséget. Levélírónkat 1998-ban csökkentett
munkaképességűnek nyilvánították 1998-ban. A 67 százalékos, III. csoportos
rokkantnak minősített férfi szerencsére munkát talált egy megváltozott
munkaképességűeket foglalkoztató cégnél. Azért, hogy rokkantnyugdíját
megkapja kétszer is felmondott néhány napra, mert túl sok volt a fizetése, s
így továbbra megkaphatta a juttatást. Január elsejétől azonban megvonták tőle a
rokkantnyugdíjat keresettúllépés miatt.
Munkára
kötelezték a mozgásképtelen favágót. Tormafölde - Az utcára tehetik Kovács Józsefet (57) és feleségét,
miután 11 év után megvonták a férfi rokkant nyugdíját. A család jelenleg
40 ezer forintból él, ám a súlyos beteg gyógyszerei szinte az egész összeget
elviszik. Mint arról korábban beszámoltunk, a volt favágót 11 éve százalékolták
le súlyos ízületi gyulladása miatt. Azóta kezét és térdét is többször műtötték. Ma
már nem tudja mozgatni csuklóját, bal térdében protézis van, jobb térdét pedig
már csak a csont tartja. Újabb protézisműtétét jövő áprilisra írták ki. Ennek
ellenére a legutóbbi felülvizsgálat alkalmával visszaminősítették 40
százalékosra a rokkantságát, vagyis újból munkára kötelezték. Ám mivel még a
házat sem képes egyedül elhagyni, esélye sincs, hogy állást találjon. Felesége
pedig, mivel egész nap férjét ápolja, nem tud dolgozni.
Egy fórumozó: az én esetem a következő: bal oldali
csípőprotézis műtéten estem át 2011. július 14-én. Október 1-től vagyok
rokkantnyugdíjas, 53éves és 36 év munkaviszonyom van, csak 2013 januárig kaptam
meg. Februárba meg kell műteni a másik lábamat is, el se tudom képzelni, hogy
milyen munkát tudok végezni két izületi csípőprotézissel. Teljesen el vagyok keseredve,
hiszen inkább dolgoznék, de hogyan? Még magamat is nehéz ellátni. Üdvözlök
mindenkit Ani http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9182967
Rokkantvadászat
Immár több mint
egy éve folyik Magyarországon a rokkantak elleni hajtóvadászat. Rögeszmévé
fejlődött a téveszme, hogy egy megroggyant ország minden bajának okozói a
rokkantak.
„Magyarországon
rendkívül negatívan hat a foglalkoztatásra a rokkanttá nyilvánítás rendszerét
körülvevő számos csalás és visszaélés. A következmény: régiónk többi országához
képest hazánkban kétszeres a rokkantak aránya. Ekkora különbséget semmilyen
valóságos körülmény nem indokol, nincs tehát ennyi magyar ember, aki ne tudna
valamilyen betegség, vagy fogyaték miatt munkát vállalni.” (Széll Kálmán terv)
A bűnbak tehát
megneveztetett. Indulhatott a vadászat és a rokkantak száma egyre nőtt, mint a
horgász hala a meséjében. Legfelkészületlenebb döntéshozóink már csaknem
egymillió „vadászható” rokkantról beszéltek érzékeltetve, hogy legalább a felük
szimuláns.
Meg is indult a csalózás, felpörgött a gépezet, rohant mindenki álrokkantat találni. Szimuláns ugyan nem nagyon akadt, az esetleg munkára foghatók száma mára már kormányzat szerint is elenyésző. De az előítélet még tartja magát, sőt most törvény rangjára akarják emelni.
Meg is indult a csalózás, felpörgött a gépezet, rohant mindenki álrokkantat találni. Szimuláns ugyan nem nagyon akadt, az esetleg munkára foghatók száma mára már kormányzat szerint is elenyésző. De az előítélet még tartja magát, sőt most törvény rangjára akarják emelni.
Érdemes-e néhány
tízezer egészségkárosodott emberrel megnövelni a munkanélküliek táborát csak,
hogy kielégítsük a tudatlanok vérszomját? A Széll Kálmán tervben két régmúlt
technika pontatlan értelmezéséből adódóan beszélnek blődségeket. A ’90-es évek
elején volt bevett társadalmi gyakorlat az ötvenes éveiket taposó a
munkaerőpiacról kiebrudalt munkavállalók rokkantosításba menekítése. Velük –
átmenetileg - tényleg felduzzadt a rokkantak száma. De ezek az emberek ma már
betöltötték az öregségi nyugdíjkorhatárt, beszélni beszélhetünk róla,
kiöregedtek már ők a munkára foghatók világából. Korrigálva a hibát őket ezért
a jövőre átsorolják az öregségi nyugdíjasok közé. Ezzel a csaknem
nyolcszázezres rokkant tömeg kevesebb, mint felére csökken. (Ez a törvény
legpozitívabb, egyetlen dicsérhető eleme) Vadászható rokkant tehát már csak:
cc. 380 ezer fő.
Egyenetlen
területi megoszlásban: Soltész államtitkár úr rácsodálkozott arra, hogy a
rokkantságot az ország legelmaradottabb területein találjuk meg. Jó, ha tudja
az államtitkár úr, a szegénység és a nyomor, betegség együtt jár. A kilencvenes
évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a magyar munkavállaló nem megy
táppénzre, inkább betegen is dolgozik, mert félti az állását. Egy egyszerű
influenzát éppúgy lábon próbál meg kihúzni, mint egy komolyabb
egészségkárosodást. Na most, ahol már semmi munka nincs, akkor mit veszíthet,
ha jelentkezik rokkantnak? Valami betegsége biztos van, hisz a kevés
jövedelméből nem jutott neki helyes egészségmagatartásra, gyógykezelésre. A
munkanélküliség, a betegség és a rokkantság együtt járásában nincs tehát semmi
magyar sajátosság, inkább az a furcsa, hogy ez az alapvetőnek tartott ismeret
még nem evidens minden döntéshozó számára.
A rokkantság
fogalmának megváltozása az ezredforduló után megfogalmazódott egy szigorítási
és egy szemléletváltási igény a rokkantosításban. 2008. január 1.-től már nem
azt nézi az erre hivatott bizottság, hogy az illető képes-e korábbi munkáját
elvégezni, hanem azt, hogy maradt-e annyi munkavégző képessége a
megbetegedettnek, hogy az még elfogadható arányban értékesíthető a
munkaerőpiacon. A szigorítás eredményeként csökkent a rokkantsági vizsgálatra
jelentkezések száma. (Átmenetileg persze ez nőhet, ha tartós marad a gazdasági
visszaesés vagy stagnálás.)
Mivel a rokkantak közé belépők száma csökken és a természetes fogyás esetükben magasabb az átlagnépességnél, a rokkantak összlétszáma is elkezdett apadni.
A szemléletváltás másik eleme a rehabilitáció megnövelése volt. Az egészségkárosodott személyt segíteni kell a mielőbbi egészségi állapotának lehetséges helyreállásában, szociális talpra állásban és a munka világába történő visszakerülésben. Ezzel elméletben természetesen mindenki egyetért. De azt a jelenlegi törvénytervezet alkotói is tudják, hogy hiába rehabilitálunk közepes hatásfokkal egy élete delén járó embert, ettől ő nem lesz vonzó a munkaerőpiacon. Negyvenöt év felett már nagyon nehéz munkahelyet találni, félig átképzetten és többé-kevésbé gyógyultan meg érdemi munkát megvalósítani szinte kizárt. Társadalmi szinten ez azt jelenti, hogy feleslegesen kidobott pénz a minimális rehabilitáció, amit nyugodtan nevezhetünk csak összekalapálásnak.
Ezért a törvénytervezet saját bevezetőjének is ellentmondva, azokat, akiknek kevesebb, mint öt éve van hátra saját öregségi nyugdíjkorhatáruk betöltéséhez békén hagyná. Szintén reménytelennek ítéli meg a jelenlegi I., II csoportos rokkantak komplex rehabilitációját. Emberi jogaik, ide vagy oda, ők sem részesülhetnek a komplex rehabilitáció áldásaiban. Kapnak annyit, mint eddig. Többet rájuk költeni, azaz rehabilitálni őket már nem érdemes ismeri el a tervezet. Egyénileg ez egy sablonszöveg: „rehabilitálható, de komplex rehabilitációja nem javasolt” Ennyi, leírták…
Kiesnek hát a munkára fogható körből ők is, de maradt még vadászható: olyan kétszázezer fő. Két fő csoportban :
A megközelítően 110 ezer III. csoportú „vadászható” rokkantnyugdíjas esetében olyan húsz százaléknál változtat – csökkent - a bizottság az egészségügyi károsodottság mértékén. (Bár, ezen megállapítások némelyike is csodatétel kategóriájába tartozik. Jelenleg kétezer per zajlik a rokkantsági fok vitatása következtében, döntően az egészségkárosodottaknak van igazuk.)
A rehabilitációs ellátásban részesülők esetében gyenge harmadrész az, aki ideig-óráig meg tud kapaszkodni a munkaerőpiacon. Hozzájuk számítják a szociális járadékosokat, ez olyan kilencvenezer ember.
Az összesen kétszázezer főből tehát olyan 30-40 ezer fő visszaterelését látják elképzelhetőnek egy-két évre a munkaerő piacra. Hogy miért csak ilyen keveset? Mert sem valódi, azaz komplex rehabilitáció, sem tényleges munkaerő szükséglet nincs jelenleg.
A jelenlegi komplex rehabilitáció eszköztelenségét jelzi, hogy az állami statisztikák szerint is mindössze 25-30 %-át sikerül újra munkába helyezni. Arról, hogy ez esetleg csak időszakos és képtelen megragadni a rehabilitált a munkahelyen természetesen nem vezetünk statisztikát.
Nincs kommunikáció a szigorítást sürgető Dr. Lanczendorfer Erzsébet kereszténydemokrata (?) országgyűlési képviselő és az egészségkárosodottak mentésére fellépő katolikus egyház, a Máltai Szeretetszolgálat és Róma püspöke között. Jól jelzi, hogy az egyházak egyre inkább a szigorítások miatt a megnyomorodott emberek sokoldalú mentésére állnak át. A képviselő asszony meg megtagadva 2007-es önmagát, ma már az egészségkárosodottakat hibáztatja azért, mert azok nem tudnak visszakerülni a munkaerőpiacra. Kár, hogy nem Róma püspöke dönt a magyar országgyűlésben az egészségkárosodottakkal kapcsolatban. Pedig a képviselő asszonynak már csak hivatalból is tudnia kellene, hogy a „Kelj fel és járj” csak arra hivatottak esetében jelent valódi segítséget. A többieknél marad a csökkent munkaképesség, esetleg csökkent ezért muszájból kiegészített kereset és majd ha elterjed akkor az atipikus foglalkoztatás. Ezek nélkül a rehabilitáltak üldözésének megszavazása méltatlan minden humánus, vallásos embernek.
A magyar gazdaság nem azért foglalkoztatja csak mindössze 55 %-át a munkaképes korú lakosságnak, mert a többi nem akar dolgozni, hanem mert nincs több munkavállalóra szüksége. Az egészségkárosodott személy akkor lesz keresett munkaerő és valóban többlettermelő, ha növekszik a gazdaság. Addig csak vagy a munkanélküliek egy agyon szekált és ettől költséges részét alkotja a ráerőszakolt színlelt rehabilitációs részleggel, vagy pedig sajátos módon - a kedvezmények által - kiszorítja az állások egy részéből az egészségeseket. Azaz nem lesz több munkahely, csak államköltségen megtámogatott egészségkárosodottak kerülnek az egészséges dolgozók helyére.
Összegezve: Sebtében és munkaerő-piaci és költségvetési hatásait nem megfelelően végig gondolt tervezetet állítottak össze. Ennek csak egyik következménye, hogy a megálmodott megtakarítás töredékét sem érheti el a költségvetés, miközben a másik oldalon jelentős kiadások keletkeznek. Új intézményrendszert kell létrehozni kétszázezer gondozottra. (Hisz a folyamatban mindenki részt vesz valameddig és hát vannak új belépők.) Többszörösére kell növelni a képzési kiadásokat, miközben az érintett családok számára is megnövekednek a kifizetendő szociális juttatások. Miközben az általános pénzhiány miatt éppen összeomlani készül az egyszerű, minimális értékteremtő munkára felépített foglalkoztatói hálózat. Tehát olyan évi 15 milliárd forint költséggel elérünk olyan évi 10 milliárd forint megtakarítást. Ez nem tűnik logikus, sem pedig a beépített kényszertömeg miatt humánus, ha úgy tetszik keresztényi megoldásnak. Rossz a törvénytervezet… Újra kellene tervezni.
Mivel a rokkantak közé belépők száma csökken és a természetes fogyás esetükben magasabb az átlagnépességnél, a rokkantak összlétszáma is elkezdett apadni.
A szemléletváltás másik eleme a rehabilitáció megnövelése volt. Az egészségkárosodott személyt segíteni kell a mielőbbi egészségi állapotának lehetséges helyreállásában, szociális talpra állásban és a munka világába történő visszakerülésben. Ezzel elméletben természetesen mindenki egyetért. De azt a jelenlegi törvénytervezet alkotói is tudják, hogy hiába rehabilitálunk közepes hatásfokkal egy élete delén járó embert, ettől ő nem lesz vonzó a munkaerőpiacon. Negyvenöt év felett már nagyon nehéz munkahelyet találni, félig átképzetten és többé-kevésbé gyógyultan meg érdemi munkát megvalósítani szinte kizárt. Társadalmi szinten ez azt jelenti, hogy feleslegesen kidobott pénz a minimális rehabilitáció, amit nyugodtan nevezhetünk csak összekalapálásnak.
Ezért a törvénytervezet saját bevezetőjének is ellentmondva, azokat, akiknek kevesebb, mint öt éve van hátra saját öregségi nyugdíjkorhatáruk betöltéséhez békén hagyná. Szintén reménytelennek ítéli meg a jelenlegi I., II csoportos rokkantak komplex rehabilitációját. Emberi jogaik, ide vagy oda, ők sem részesülhetnek a komplex rehabilitáció áldásaiban. Kapnak annyit, mint eddig. Többet rájuk költeni, azaz rehabilitálni őket már nem érdemes ismeri el a tervezet. Egyénileg ez egy sablonszöveg: „rehabilitálható, de komplex rehabilitációja nem javasolt” Ennyi, leírták…
Kiesnek hát a munkára fogható körből ők is, de maradt még vadászható: olyan kétszázezer fő. Két fő csoportban :
A megközelítően 110 ezer III. csoportú „vadászható” rokkantnyugdíjas esetében olyan húsz százaléknál változtat – csökkent - a bizottság az egészségügyi károsodottság mértékén. (Bár, ezen megállapítások némelyike is csodatétel kategóriájába tartozik. Jelenleg kétezer per zajlik a rokkantsági fok vitatása következtében, döntően az egészségkárosodottaknak van igazuk.)
A rehabilitációs ellátásban részesülők esetében gyenge harmadrész az, aki ideig-óráig meg tud kapaszkodni a munkaerőpiacon. Hozzájuk számítják a szociális járadékosokat, ez olyan kilencvenezer ember.
Az összesen kétszázezer főből tehát olyan 30-40 ezer fő visszaterelését látják elképzelhetőnek egy-két évre a munkaerő piacra. Hogy miért csak ilyen keveset? Mert sem valódi, azaz komplex rehabilitáció, sem tényleges munkaerő szükséglet nincs jelenleg.
A jelenlegi komplex rehabilitáció eszköztelenségét jelzi, hogy az állami statisztikák szerint is mindössze 25-30 %-át sikerül újra munkába helyezni. Arról, hogy ez esetleg csak időszakos és képtelen megragadni a rehabilitált a munkahelyen természetesen nem vezetünk statisztikát.
Nincs kommunikáció a szigorítást sürgető Dr. Lanczendorfer Erzsébet kereszténydemokrata (?) országgyűlési képviselő és az egészségkárosodottak mentésére fellépő katolikus egyház, a Máltai Szeretetszolgálat és Róma püspöke között. Jól jelzi, hogy az egyházak egyre inkább a szigorítások miatt a megnyomorodott emberek sokoldalú mentésére állnak át. A képviselő asszony meg megtagadva 2007-es önmagát, ma már az egészségkárosodottakat hibáztatja azért, mert azok nem tudnak visszakerülni a munkaerőpiacra. Kár, hogy nem Róma püspöke dönt a magyar országgyűlésben az egészségkárosodottakkal kapcsolatban. Pedig a képviselő asszonynak már csak hivatalból is tudnia kellene, hogy a „Kelj fel és járj” csak arra hivatottak esetében jelent valódi segítséget. A többieknél marad a csökkent munkaképesség, esetleg csökkent ezért muszájból kiegészített kereset és majd ha elterjed akkor az atipikus foglalkoztatás. Ezek nélkül a rehabilitáltak üldözésének megszavazása méltatlan minden humánus, vallásos embernek.
A magyar gazdaság nem azért foglalkoztatja csak mindössze 55 %-át a munkaképes korú lakosságnak, mert a többi nem akar dolgozni, hanem mert nincs több munkavállalóra szüksége. Az egészségkárosodott személy akkor lesz keresett munkaerő és valóban többlettermelő, ha növekszik a gazdaság. Addig csak vagy a munkanélküliek egy agyon szekált és ettől költséges részét alkotja a ráerőszakolt színlelt rehabilitációs részleggel, vagy pedig sajátos módon - a kedvezmények által - kiszorítja az állások egy részéből az egészségeseket. Azaz nem lesz több munkahely, csak államköltségen megtámogatott egészségkárosodottak kerülnek az egészséges dolgozók helyére.
Összegezve: Sebtében és munkaerő-piaci és költségvetési hatásait nem megfelelően végig gondolt tervezetet állítottak össze. Ennek csak egyik következménye, hogy a megálmodott megtakarítás töredékét sem érheti el a költségvetés, miközben a másik oldalon jelentős kiadások keletkeznek. Új intézményrendszert kell létrehozni kétszázezer gondozottra. (Hisz a folyamatban mindenki részt vesz valameddig és hát vannak új belépők.) Többszörösére kell növelni a képzési kiadásokat, miközben az érintett családok számára is megnövekednek a kifizetendő szociális juttatások. Miközben az általános pénzhiány miatt éppen összeomlani készül az egyszerű, minimális értékteremtő munkára felépített foglalkoztatói hálózat. Tehát olyan évi 15 milliárd forint költséggel elérünk olyan évi 10 milliárd forint megtakarítást. Ez nem tűnik logikus, sem pedig a beépített kényszertömeg miatt humánus, ha úgy tetszik keresztényi megoldásnak. Rossz a törvénytervezet… Újra kellene tervezni.
Spitzer Tibor
Szociológus, politológus
Szakvizsgázott szociális munkás
Szociológus, politológus
Szakvizsgázott szociális munkás
Alulírottak egyetértünk a „Rokkantvadászat” című szakmai vélemény levél tartalmával.Kérjük a Tisztelt Országgyűlést, hogy a T/5000 A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról című törvény-tervezet előterjesztését vonja vissza és szociális szakemberek, rehabilitációs szakemberek az érintettek és azok érdekképviseleteinek bevonásával kezdjen tárgyalásokat egy a társadalmi reintegrálást lehetővé tévő törvényről.
Katalin
Varga