Újra és újra nekirugaszkodik a világ, hogy jobb belátásra bírja a dohányzókat. Az elmúlt évtizedekben, számos országban (így pl. Magyarországon és itt Törökországban) is, bevezettek bizonyos korlátozásokat. Van, ahol nem lehet, csak kijelölt helyeken rágyújtani, másutt nem lehet (vagy csak szolidan, szolidabban?) reklámozni a füstölnivalókat. De nálunk pl. a jobb érzésű tévé csatornákon letakarják, eltakarják az olyan jeleneteket, amelyben cigarettáznak, szivaroznak, vagy pipáznak. Ez eleinte zavaró, később azonban a fanatikus filmnéző is megszokja, a renitens dohányos is fenntartások nélkül nyúl cigis doboz után. Úgy tűnik, hogy most a világ nyugati felén is felismerték: tovább kellene lépni. Na, nem a cigaretta, vagy a dohány (dohánytermékek) gyártását korlátozzák, az abból származó nem csekély profira, bevételekre továbbra is szükségük van. Megpróbálják viszont – úgymond – riasztó képekkel leszoktatni, vagy kevesebb cigaretta elszívására ösztökélni a dohányosokat. A Kreatív Online beszámol róla, hogy most már nemcsak különféle feliratokkal riogatják a megrögzött amerikai „nikotinéhségben szenvedőket” hanem riasztó képekkel is. Hogy ennek meg lesz-e a kívánt hatása, nem lehet tudni. Arra viszont fogadni mernénk, hogy az amerikai divat előbb-utóbb majd Európában (és természetesen másutt) is megjelenik. Közben a dohánygyárak szép csendben folytatják a termelést, a dohányboltok sem zárnak be, de mindenki, aki a gyártással vagy a forgalmazással foglalkozik, megnyugodva fordulhat éjszaka a másik oldalára, mondván, hogy mi igazán mindent megtettünk a dohányzás ellen!
Riasztó képek az amerikai cigisdobozokon
2012-től a doboz felét kitevő képeket kell elhelyezni a cigarettáspakkokon az Egyesült Államokban. Az egészségügyi minisztérium kilenc, általuk leghatásosabbnak vélt képet választott ki erre a célra.
2012-től a dohányzás káros hatásait bemutató képeket helyeznek el az Egyesült Államokban a cigisdobozokon. Az egészségügyi minisztérium 36 képből választotta ki a legsokkolóbbnak tartott kilencet, melyek között rossz fogak, gégemetszett ember és lélegeztetőre kapcsolt szívrohamos is szerepel.
Az intézkedés annak ellenére lépett érvénybe, hogy a dohányipari cégek perrel fenyegetőztek, mondván, a szabály sérti a szólásszabadságot, démonizálja a gyártókat és stigmatizálja a dohányosokat.
Az Egyesült Államokban 45 éve van figyelmeztető felirat a dobozok oldalán, erre az új lépésre pedig azért volt szükség, mert az elmúlt évtizedek csökkenő tendenciája után néhány éve stagnál a dohányosok száma az országban – mondta egy interjúban Dr. Margaret A. Hamburg, az Egyesült Államok Élelmiszer és Gyógyszeripari Hatóságának (Food and Drug Administration) tisztségviselője. A kormány szerint naponta négyezer fiatalkorú próbálja ki a cigarettázást, akik közül ezer rendszeres dohányzóvá is válik.
(forrás: The New York Times )
A kamaszok a cigireklámok miatt gyújtanak rá
VálaszTörlésSok kamasz azért gyújt rá, mert tetszik neki a cigarettareklámok által sugallt imázs - állítja egy amerikai-német kutatás - amit 2011. január 19-én tett közzé a Kreatív Online. http://www.kreativ.hu/cikk/a_kamaszok_a_cigireklamok_miatt_gyujtanak_ra