Az emberiség ősi vágya: Megismerni a világegyetemet... |
Ez egy hat részes sorozat lesz,
ami „Újabb űrverseny kezdődik?” címen, profi módon elemzi,
foglalja össze a témával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Sokat – sem elvenni,
sem - hozzá tenni nem lehet a leírtakhoz, melyekhez igen jó illusztrációkat is
mellékelt a szerző. Akár iskolai tananyag is lehetne, feltéve, hogy a jövő
nemzedéke számára fontos lehet – sok más dolog mellett persze – az ilyen
jellegű információ is. Az űrkutatás, az űrutazások története mindenesetre
megérdemelné, hogy többet foglalkozzunk vele. Annál is inkább mivel vannak
olyan elméletek, amelyek szerint egy előző, az özönvíz során elpusztult
civilizáció során talán már tudott repülni az emberiség. Lehet, hogy erről is
érdemes lesz majd egyszer komolyabban szót ejteni, de előbb lássuk a mai és a
közelmúlt eseményeit.
•••
2004. január 14-én jelentette be George W.
Bush amerikai elnök Amerika legújabb nagyra törő űrterveit. Az oroszok csendben
követték az eseményeket, majd 2009. elején ők is körvonalazták a maguk
elképzeléseit. Egyre több nemzet hozza nyilvánosságra a szándékait égi kísérőnk
emberes meghódításáról. A kínai, indiai, japán elgondolásokról még keveset
tudunk, de más, űrkutatási és űrhajózási múlttal alig vagy egyáltalán nem
rendelkező országok is csatasorba álltak. Vajon e bejelentések valósak, netán
pusztán politikai célokat szolgálnak egy-egy nemzet erejének hangsúlyozására,
netán fitogtatására? Nem tudni, ezt majd a jövő dönti el. Mindenesetre, a
távolabbi űrcélok kapcsán meghatározott összegek - akár a Hold, akár a Mars
meghódítása esetén -, irreálisan magasak, és egyáltalán nem valósak. Akár a
holdutazás, akár a Mars meglátogatása dollár százmilliárdok töredékéből is
megvalósítható. A Föld elhagyása tehát nem gazdasági kérdés, hanem politikai.
Jelen tanulmányban az USA és az Európai Unió tervezeit mutatjuk be. Az
elképzelések – ugyancsak politikai okokból – akár hetek alatt is változhatnak
és változnak is.
Amerikai tervek
az űrrepülőgép felváltására
1. ábra. A
Constellation program két fő eleme,
az Ares-V és az Ares-I rakéta.
|
2004-ben George Bush némileg átfogalmazta
az űrkutatási prioritásokat, ehhez nyilvánvalóan hozzájárult a Columbia
űrrepülőgép 2003-as tragédiája. Az új irányelvek szerint az űrrepülőgépeket
2010-ben, a Nemzetközi Űrállomás elkészültét követően ki kell vonni a
forgalomból, helyette új rakéta-családot kell kifejleszteni, 2020-ra vissza
kell térni a Holdra, ott állandóan lakott bázist kiépíteni, majd továbbindulni
a Mars bolygó felé. Ezt a nagyszabású tervezetet foglalta össze a Constellation-program.
A NASA a tervezet megvalósításához közel 200 milliárd dollárnyi forráshoz jutna
az elkövetkezendő tíz évben. Gigászi összegek röpködnek a levegőben, a terv
teljességgel érthetetlen, főleg annak fényében, hogy éppen akkor akarják
kivonni az űrrepülőgépeket a forgalomból, amikor azok már kezdenek egészen
megbízhatóan működni, a Nemzetközi Űrállomás felépítését követően lényegében
kapacitásuk felszabadulna, ember és nagyobb tömegű berendezések alacsony
földkörüli pályára szállítására tökéletesen alkalmas, ember jelenlétét nem
igénylő eszközök pályára juttatására pedig megfelelnek a már meglévő és
fejlesztés alatt levő hordozórakéták is. Semmi sem indokolja tehát a hihetetlen
mértékű pénzkidobást, pláne, a megvalósítás egyre távolabbi és távolabbi jövőbe
csúszik ki, azaz a realizálásra nem sok esély látszik, hasonlóképp a NASA
eszközeinek túlnyomó többségére. A Constellation-program keretében
tervezett Orion űrhajó jelentős technikai visszalépést jelent még a
közel 30 éve repülő űrrepülőgépekhez képest is, a megbízhatóságára tehát kevés
garancia látszik. Kérdésemre (a Huntsville-i Űrközpontban), vajon miért kell
teljesen új hordozórendszert kifejleszteni, miért nem veszi igénybe a NASA a
már meglévő és korszerűnek számító Delta-, illetőleg Atlas hordozórakétákat
személyzettel ellátott űrhajók szállítására, azt a választ kaptam, hogy az
említett hordozórakéták gyorsulási paraméterei nem felelnek meg pilótás repülés
céljainak. Újabb felvetésemre, miszerint a tolóerő tág határok között
változtatható – már nem érkezett érdemi válasz.
Az USA fel kívánja számolni a Nemzetközi
Űrállomás üzemeltetésében is a részvételét, ami teljességgel érthetetlen a
ráköltött pénz nagyságrendjét figyelembe véve. Az már inkább érdekesebb, hogy
magáncégeket kíván bevonni az Űrállomásra induló személyzet felszállítására,
valamint a teherforgalom lebonyolítására, s ezek bizony a NASA által kalkulált
összegek tizedrészénél is kevesebbért képesek ugyanazt kivitelezni.
Mindenekelőtt a SpaceX cég fejlesztése ígéretes, 2010-ben már saját – hét
személyes(!) – Falcon-9 (Dragon) űrhajójukat kívánják felbocsátani.
Ehhez képest nem tudni mi Kerül a NASA-nak hasonló feladat - egy út során
ráadásul kevesebb űrhajós felvitele és vissza hozatala -, megoldása közel
10 évbe és tízszer annyi pénzbe.
2. ábra.
Változatok az új amerikai pilótás űrhajóra.
|
A NASA új
űrhajója lényegében nem más, mint egy kissé megnagyobbított Apolló-űrhajó, azaz
közel 50 évvel ezelőtti technikához nyúlnak vissza, s azt is hihetetlenül
drágán, de legalább lassan is - teszik.
Ha mindenáron az
űrrepülőgépek lecserélését tűzték ki célul, akkor használhatták volna a szinte
teljesen elkészült X-33-as űrhajót személyzet-szállításra, illetőleg az
ugyancsak magas készültségi fokot elérő, az X-33-ból továbbfejlesztett Venture
Star teher- és személyszállító űrhajót. Mindkét program valóban újat
hozott volna, hiszen az X-33 a Nemzetközi Űrállomás mentőcsónakjaként
alkalmas lett volna a teljes legénység – veszély esetén történő – menekítésére,
a jelen megoldás – két Szojuz űrhajó – helyett, de a
személyzetcserére is megfelelt volna már létező, és magas megbízhatósággal
működő hordozórakétára illeszkedve. A Venture Star már igazi
továbblépésnek ígérkezett, általa megépült volna az első valóban egyfokozatú
űrhajó, takarékossága, egyszerűsége (függőleges felszállás, vízszintes
visszatérés – VTOL) valóban olcsóbbá tehette volna az űrhajózást. Az X-33 program
félbeszakításának indoka már-már teljességgel nevetséges volt, kifogásként azt
hozták fel, a hajtóanyag-tartályok nem illeszkedtek a rakéta-testbe. Ha tényleg
ez volt a valódi ok, amit nehéz elhinni, az a tervező-mérnöki gárdát minősíti…
3. ábra. A
Saturn óriásrakéta, az űrrepülőgép-rendszer, az Ares-I és az Ares-V
méretarányos összehasonlító rajza.
|
A Nemzetközi Űrállomás mentőcsónakjaként,
illetve személyzetének cseréjére a szintén az utolsó simítások előtt álló X-38-as
űrhajó is tökéletesen megfelelt volna, több próbarepülést hajtottak végre vele,
s már annak időpontját is kitűzték, mikor viszik fel a világűrbe egyik
űrrepülőgép rakterében, hogy aztán önállóan térjen onnan vissza. Semmi sem lett
a tervekből, ehelyett dollár százmilliárdokat kívánnak elkölteni úgy, hogy
lényegében nem látszik a konkrét cél.
A hordozórakéták terén a NASA egykori
igazgatójának elképzelése szerint a már meglévő űrsikló-rendszer elemeire
támaszkodva kellene egy új, emberes űrrepülésre szánt, és annak megfelelő
biztonsági követelményeknek megfelelő, hordozórakéta-családot megépíteni, nem
pedig a már létező és bizonyított Atlas, illetve Delta rakéták
átalakításával. Az elképzelést tehát nem az olcsóság, a minél gyorsabb
megvalósíthatóság, de még nem is a biztonsági megfontolások, hanem csakis minél
nagyobb összegeknek a NASA-hoz áramoltatása vezette. Az új űrhajó koncepciójára
beérkezett pályázatokat ebben a szellemben bírálták el, s nem is okozott nagy
meglepetést, amikor lényegében a „felturbózott” Apolló-variánst választották, a
Lockheed konzorcium elgondolását. Lényegében műszaki előrelépés nem történik,
hiszen az űrrepülőgép-rendszer 40 éves technikát képvisel, azaz nemcsak régi,
de olykor igen megbízhatatlan is. Nem maga az űrrepülőgép, hanem sokkal inkább
a hozzá csatlakozó hordozórakéta-együttes. A jövőben szinte pontosan ugyanezt
az alaprendszert kívánják használni. Azt, amelyiket negyven év alatt sem
sikerült tökéletesre fejleszteni.
Talán éppen a fentieket átgondolva, Barack
Obama 2010. február 1-én lényegében törölte a NASA emberes űrprogramját.
4. ábra. Az
X-33, a Venture Star és a jelenlegi űrrepülőgép-rendszer összehasonlítása. Ez a
tervezet valóban technológiai fejlődést hozott volna, s a költségek radikális
csökkenését.
|
5. ábra. Az
X-38-as CRV (Személyzet Visszaszállító Jármű) egyik sikeres próbája során.
Habár az űreszköz szinte teljes egészében elkészült és kipróbálták,
használatától a NASA mégis eltekintett.
|
6. ábra. Az X-38-as igen egyszerűen felszerelhető lenne a
már meglévő Delta hordozórakétára.
|
A leállított Ares-rendszer
A rendszer maga két különböző méretű
hordozórakétát jelent, a kisebb az Ares-I, ennek hivatott az új,Orion nevet
viselő űrhajót földkörüli pályára juttatni, míg az Ares-V (utalván a Saturn-V űrhajó
nevére) lesz majd képes igazán nagy terhek orbitális pályára küldésére,
beleértve a holdrepülés utolsó fokozatát, s magát a holdkompot is.
Az Ares-I lényegében megkapja az
űrrepülőgépek egyik szilárd gyorsító-fokozatát, a négy szegmens helyett ötöt
tartalmaz majd, a hossza így megnövekedik, nyilván a tolóereje is, ám a
rendszert rendkívül instabillá teszi ez a felépítés. Az első fokozat a kiégése
után leválik, ejtőernyői segítségével tér vissza, begyűjtése után szétszedik,
átvizsgálják, a legkisebb szegecséig, utána ismét összerakják, feltöltik és
ismételten felhasználják. Azaz az egyszer már egymás mellett szerepelt elemek
legközelebb egész máshova is kerülhetnek, tovább csökkentve a megbízhatóságot.
A második fokozat folyékony hajtóanyagú
hajtóműve a J-X2 nem más, mint a Saturn-I és a Saturn-V J-2-es
hajtóművének továbbfejlesztése, azaz közel 50 éves technika. A második fokozat
műanyaghab-borításán sem kívánnak változtatni, pontosan ugyanaz melyet az
űrrepülőgép-rendszerben ma is alkalmaznak, s hol a harkályok rágják meg, hol
egyéb gondok vannak vele, egy azonban szinte minden alkalommal jelentkezik, ez
pedig darabjainak a start közbeni folyamatos leválása, ez a hiányossága – a
hivatalos változat szerint – okozta a Columbia űrrepülőgép pusztulását,
de számos alkalommal került az űrrepülőgép ezen kívül is katasztrófa-közeli
helyzetbe. Tovább erőltetik tehát a kifejezetten megbízhatatlan és veszélyes
megoldás alkalmazását, abból a megfontolásból, hogy ha le is válik, nincs
amiben kárt okozna…
A 2. fokozat tetején egy irányító-gyűrű
kap helyet, ide építik bele a rakéta irányító-rendszereit, ezek kísérik majd
figyelemmel a repülés közben a pályát, s ha pedig szükségessé válik, akkor
beavatkoznak. A rakéta csúcsán helyezkedik el az Orion űrhajó, vagy pedig
a legfeljebb 25 tonnányi hasznos teher. Az Orion esetében még egy
mentőtorony is helyet kap, tehát visszatérnek az 50 évvel ezelőtti megoldáshoz,
az oroszok által azóta is folyamatosan – a Szojuz űrhajókon - alkalmazott és
jól bevált mentési módszerhez. A mentőtorony a kilövés során bekövetkező
hiba esetén mintegy letépi a parancsnoki modult, ahol a személyzet is helyet
foglal, s biztonságos távolságra juttatja a hordozórakétától, majd ejtőernyővel
ereszkedik alá.
A jóval testesebb Ares-V hivatott
a nehezebb terhek világűrbe szállításáért, tőle várják a tervasztalokon létező
holdbázis elemeinek feljuttatását, előtte pedig természetesen az Orion űrhajó
Hold felé vezető pályára állítását a Holdra leszálló egység, az Altair holdkomp
kíséretében. Emellett – a korábbiakhoz képest – hatalmas tömegű űrszondákat,
műszereket is indíthat, akár űrteleszkópot, űrállomás-elemeket, de akár
űrgyárak, űr-erőművek alkotóit is. Űrbe jutását két szilárd gyorsító-fokozat
segíti, ezek azAres-I-hez tervezetteknél is hosszabbak lennének, öt és fél
szegmensből állnának. A második fokozatának tekintetében még nyitott a
tervezés, a jelenlegi állapot szerint hat darab RS-68 jelű folyékony
hajtóanyagú rakéta hajtaná meg, ugyancsak nem új fejlesztés, hiszen húsz éves
eszközről van szó. A harmadik fokozat azAres-I-hez hasonlatosan egyetlen J-2X
hajtóművet használ majd. Az óriásrakéta közel 150 tonna terhet képes alacsony
földkörüli pályára állítani, illetve 71 tonnát a Hold köré. Paraméterei tehát
meghaladják a Saturn-Vrakétáét, legalábbis elméletben
Az Ares rakéta-család
fejlesztése korántsem halad zökkenőmentesen, az Ares-I első fokozata
esetében ugyanis nem várt rezgéseket tapasztaltak, később a teljesítménnyel
kapcsolatban is gondok jelentkeztek, emiatt a teljes űrhajót át kellett tervezni,
azon spórolni a tömeggel, ahol csak tudtak, ahelyett, hogy a rakéta
teljesítményét növelték volna, sokkal kevesebb pénzt elpazarolva. Ráadásul
egyre távolabb kerül az egész tervezet attól az alapkoncepciótól, miszerint az
űrrepülőgép-rendszer minél több elemét felhasználják, azaz éppen a kezdeti
célkitűzést nem sikerül megvalósítani, miközben a költségek hihetetlen mértéket
öltenek a – nagyrészt – semmiért.
Az Ares-I első fokozatának
tesztindítása 2009. második felére csúszott, október 28-ra, mivel az indításhoz
használni kívánt tornyot, a 39B jelűt még az űrrepülőgépek használják. A
legoptimistább tervek szerint az Orion űrhajó leghamarabb 2015-ben
startolhatott volna, személyzettel majd csak egy évvel ezt követően, az Ares-V még
sokkal később, talán 2020-ban.
Barack Obama elnök szerint továbbra is
igen fontos, hogy a NASA kifejlessze a maga óriás-hordozórakétáját, mivel Constellation-Program törlésre
került, vele az Ares-V, így még elképzelés sincs arról, hogy ez a bizonyos
óriás-rakéta miként nézzen ki, mekkora teherbírása, legyen, stb.
A meghiúsult Orion űrhajó
Mint említettük, az Orion űrhajó
alap-elképzelése teljességgel azonos az 1960-as évek elején kifejlesztett Apolló űrhajóval.
Két fő egységből áll, a csonka kúp alakú Parancsnoki Modulból (CM
– Command Module) és a hengeres felépítésű Műszaki Modulból (SM,
Service Module), teljes tömege előreláthatóan 20,5 tonna.
7. ábra. Az
Orion űrhajó röntgenrajza.
|
A Parancsnoki Modul átmérője
bő öt méter, magassága 3,3 méter, belső térfogata kissé meghaladja a 10
köbmétert. Eredetileg hat űrhajós befogadását tervezték, a Nemzetközi Űrállomás
teljes személyzetének lecserélhetősége végett, ám a jelenlegi felállás szerint
csupán három űrhajóst lesz képes az űrállomásra juttatni, a Holdra vezető
pályára – elméletileg – továbbra is négyet. A tervek ésszerűségét már csupán
ezen elgondolás alapján is megkérdőjelezik, hiszen éppen azért határozták meg
az Orion űrhajó átmérőjét 5,5 méterben, hogy hat űrhajós szállítására
alkalmas legyen, s ekkora átmérőjű űrhajót – állítólag – egyetlen ma használt
hordozórakéta sem képes feljuttatni. Érdekes módon a mintha a gombhoz tervezték
volna a kabátot, hiszen az űrkapszula hosszán is lehetett volna változtatni a
kívánt cél érdekében.
A belső légtere nitrogén és oxigén
keverékéből áll, a tengerszintnek megfelelő nyomásviszonyoknak megfelelően. Az
oxigén-utánpótlás a Műszaki Egységből történik, a visszatérés
során azonban, a szétválást követően a Parancsnoki Egység még
néhány órás levegőtartalékkal rendelkezik a leszállás idejére. Elég kockázatos
megoldás, ám az oxigén, a víz és a szennyvíz a Parancsnoki Egység és
a Műszaki Egység között külső csatlakozón keresztül áramlik, ezt
a szerkezetet a két egység szétválasztása előtt egyszerűen ledobják.
Az Orion űrhajó a leszállás
előtt leválik a Műszaki Egységről, s ballisztikus pályán tér vissza a
Földre – a Szojuz, illetve az Apolló űrhajókhoz hasonlóan. A Parancsnoki Egység alján
kétrétegű hővédő pajzs található, ezek a leszállás közben leégve óvják meg az
űrhajó alumínium-ötvözetekből készült testének túlmelegedését, kímélik meg a
rendkívüli hőterheléstől; a légkör sűrűbb részébe érve kinyílik a korábbról már
jól ismert hármas ejtőernyő-rendszer, tovább lassítva az űrkapszulát.
8. ábra.
Ami nem megy a szárazföldön…
|
9. ábra. …próbáljuk vízre!
|
Az eddigiekkel ellentétben viszont a Parancsnoki Egység újra
felhasználható lesz, a tervek szerint akár tízszer is.
A Műszaki Egységhez csatlakoznak
az energia-ellátást biztosító napelemek, itt kapnak helyet a pályamódosítást
végrehajtó hajtóművek, az üzemanyag és a kommunikációs rendszerek. A legénység
által elhasznált levegőből ugyancsak a Műszaki Egységben vonják
ki a széndioxidot, s pótolják vissza az elhasznált oxigént. A legénység által
termelt hulladékot és szennyvizet szintén a Műszaki Egységben gyűjtik,
méghozzá zárt rendszerben. Amerikai űrhajókon korábban mindig üzemanyagcellákat
alkalmaztak napelemek helyett, ezért most víztartályokat kellett beépíteni.
10. ábra. Az Ares-I-X emkelkedés közben
|
Az Orion űrhajó repülhet
legénység nélkül is, ekkor a Parancsnoki Egység helyére Teherszállító
Modult csatlakoztatnak, ebben az esetben a Nemzetközi Űrállomás
személyzete számára és a folyamatos működés fenntartásához szükséges
eszközöket, berendezéseket, tartalék-eszközöket élelmiszert, tudományos
kísérleti egységeket szállíthat,
2009 áprilisában mutatták az új Orion
űrhajó modelljét, s el is kezdték vele a különböző kísérleteket, egyebek között
vízre szállási próbákat az új űrhajó hullám-állóságának megtapasztalására.
Július 31-én, egy másik tesz során, C-17-es szállítógép vitte fel a magasba a
modellt és dobta ki 8300 méteres magasságból. Valamennyi ejtőernyője kinyílt,
az utolsót kivéve. Az eredmény - durva becsapódás…
11. ábra. Az
Ares-V megépítése helyett több, és jóval olcsóbb megoldás is szóba jöhetne. Pl.
A Shuttle-C változat.
|
A – talán soha meg nem épülő -
Altair holdkomp
A Constellation-program holdkompját Altair névre
keresztelték, s miként az egész tervezet, ez az elképzelés is erősen formálódó
állapotban van. Az Apolló-rendszerhez hasonlóan itt is megmaradtak a két
fő egységből álló kivitelezés mellett, habár mind a Lockheed, mind a Boeing is
felvetette új megoldások alkalmazását az eredeti Apolló-programhoz képest,
a NASA azonban elvetette a hangsúlyos és kevésbé hangsúlyos újítások
lehetőségét is.
12. ábra. Az Altair holdkomp.
|
A Holdkompot négy
darab RL-10-es hajtómű fékezi és juttatja a felszínre, de a Leszálló Egységben kap
helyet az üzemanyagon kívül a Hold felszínére juttatni kívánt hasznos teher is.
A másik fő alkotó a Lakó-visszatérő Egység, ezen azonban már csak egyetlen
RL-10-es hajtómű található. A régivel ellentétben, az új elképzelések szerint a
legénység valamennyi tagja leszáll a Hold felszínére, azaz – várhatóan – mind a
négy fő, nem marad fent pilóta a Hold körüli pályán keringve, az Orion űrhajó
üresen várja majd érkezésüket, a legénység visszatérését. Az űrhajósok egy
egész hetet tudnak a Hold felszínén tölteni, a későbbiekben viszont, esetleges
holdbázis kiépítésekor, a Holdkomp több hónapig, de akár fél évig terjedően is
működhet.
A Lockheed
terveiben a Lakóegység külön zsilipet kapna, így az űrhajósok nem hordanák be a
holdport a Lakóegységbe. Az Apolló-program során a teljes Holdkomp
szolgált zsilipként, a Hold felszínére lépéskor kiszivattyúzták belőle a
levegőt, s amikor a külső munka elvégzése után visszatértek, s az ajtót
bezárták, akkor töltötték fel újra levegővel, s vetették le az űrhajósok a szkafanderüket.
Az így behordott holdpor viszont sok kellemetlenséget okozott. Az Altair fedélzeti
irányító-rendszere pontosan olyan, mint az Orioné, azaz használata is
teljességgel megegyező alapképzést igényel.
13. ábra. Alternatív holdra szállási megoldások a
Lockheed részéről.
|
Az Altair-Orion rendszert a Föld
vonzáskörzetéből az EDS (Earth Departure State – Föld-elhagyó fokozat) rakéta
juttatja a Hold felé vezető pályára, pontosan ugyanazt a szerepet betöltve,
mint a Saturn hordozórakéta esetén a Saturn IV-B fokozat. Az
EDS-t és az Altairt egy Ares-V rakéta csúcsára építve
bocsátják fel, majd a második fokozat leválását követően saját JX-2-es
hajtóművével Föld körüli pályára áll, és itt várja majd az Ares-I-gyel
indított Orion űrhajót. Az Orion hozzákapcsolódik majd az
EDS-Altairrendszerhez, majd az EDS begyújtja a hajtóműveit és a komplexum rááll
a Hold felé vezető pályára, elegendő sebességre gyorsítva az Orion űrhajót
és az Altair holdkompot, majd leválik.
14.
ábra. Az Orion űrhajó és az Altair holdkomp összekapcsolt állapotban.
|
A jelenlegi elképzelések szerint az EDS
55,9 tonna hasznos terhet képes közvetlenül a Hold körüli pályára küldeni,
illetve, amennyiben az Orion űrhajó is hozzá van csatlakoztatva,
akkor mindösszesen 63.9 tonnát. Az EDS fokozat használható más jellegű hasznos
teher, pl. hatalmas bolygókutató szondák pályára állítására is, esetleges
Mars-szondák, illetve A külső bolygókhoz induló berendezések útra bocsátására.
A holdkomp-fejlesztés nem áll távol a
magántársaságoktól sem, az Armadillo nemrégiben mutatta be saját - működőképes
– modelljét. Hajtóművének többszörözése révén az akár azonnal is bevethető
lenne. A NASA által tervezett elképesztő dollármilliárdos tételek töredékéért.
A döntés tehát – nem lehet, eléget ismételni – ismét csak politikai jellegű és
nem tudományos-műszaki.
15. ábra. Az Armadillo holdkompja.
|
Hogyan tovább?
A fentiekben vázolt Constellation Program tehát
törlésre került, Obama elnök döntése értelmében a NASA emberes űrprogramja
lényegében megszűnt, az pedig, hogy az Amerikai Űrhivatal, akárcsak a távoli
jövőben is, űrhajókat bocsát majd fel emberekkel a fedélzetén, illúziónak
látszik. Egy komplett új űrhajó-rendszer kifejlesztése ugyanis nagyjából tíz
évet igényel, természetesen meg kell teremteni a szükséges infrastruktúrát is,
a mostani döntés értelmében ilyen fejlesztésekre sor sem kerül, tehát legalább
15 évig biztosan nem fog a világ NASA űrhajóst látni az űrben.
16. ábra. A katonai űrrepülőgéppé
avanzsálódott
X-38B.
|
Obama elnök döntésében a fentiekben
megfogalmazott aggályok is fontos szerepet játszottak, nem nehéz ugyanis
belátni, bárki számára, aki csak kicsit is elmerül az amerikai űrprogramban, a
NASA hihetetlen összegeket költött el lényegében semmire, szinte mindig a
befejezés előtt törölte a terveket, azokat soha nem vette ismét elő, azaz
felmerülhet az emberben a gyanú, talán mindez szándékos, lényegében a
pénzköltésre irányul, nem pedig a fejlődés-fejlesztés irányába.
Ha nincs pilótás űrhajózás, akkor nem kell
ugye űrhajósokat sem képezni, nincs szükség, irányítási központokra, bonyolult
és költséges fejlesztésekre sem. Tényleg nincs, de akkor mi mozgatná a
technikai előbbre jutást? Bizonyára a haditechnika, miként azt eddig is
megfigyelhettük, s újabb példával szolgálhat az X-37-es űrrepülőgép néhány hónapon
belül várható indítása. Szintén olyan tervezetről van szó, melyet a NASA
„leadott”, ezúttal a honvédségnek.
Féltik a világot a magánűrhajók
indításától, mondván azok nem biztonságosak, kifejlesztőik nem rendelkeznek
kellő szaktudással, stb. A helyzet ezzel szemben viszont az, hogy éppen a NASA
emberes űrprogramjában találkozhatunk hajmeresztő könnyelműségekkel, csak az
isteni gondviselés mentette meg őket még több és még súlyosabb tragédiáktól,
hiszen az űrrepülőgépes utak során többször fordult elő katasztrófa-közeli
helyzet, ezekről általában az űrhajósok maguk sem tudtak.
A NASA-hoz dőltek a kormány-milliárdok, ha
egy-egy katasztrófa bekövetkezett, akkor még nagyobb összegek vándoroltak
hozzájuk, miközben arra képtelenek voltak mérnökeik, hogy 30 év alatt megoldást
találjanak a problémára, miszerint az űrrepülőgép külső hajtóanyagtartályról
minden start során jelentősebb mennyiségű szigetelő-hab válik le, ráadásul ebbe
a szigetelő-habba előszeretettel vernek fészket a harkályok..
Egy magáncégnek létérdeke, hogy űrhajója
biztonságos legyen, hiszen ha nem az, akkor keresnek másik megrendelőt.
Obama elképzelései alapján a NASA-n
keresztül (miért kell ehhez a NASA?) magáncégek súlyos dollár-milliárdokhoz
jutnak majd különböző űrhajók és hordozóeszközök kifejlesztésére, a NASA pedig
a jövőben a robotokkal történő kutatásra, illetve technológiai fejlesztésekre
koncentrál majd, a későbbi emberes űrprogram kivitelezése érdekében. Ez utóbbi
elképzelés is ezer sebből vérzik, hiszen a NASA-nak rendelkezésére áll igen
jelentős tolóerővel rendelkező ionhajtómű, az X-33 program keretében
kifejlesztett különleges, „kifordított” típusú fúvóka, a hatvanas évekből pedig
atom- és plazmahajtómű is. A technika tehát adott, csak használni kellene.
17. ábra. A
Mars elérését néhány hét alatt lehetővé tévő VASIMR.
|
A Marsutazás kivitelezése sem kerülne túl
nagy erőfeszítésbe, ráadásul a becsült költségek töredékéből kivitelezhető
lenne, készen áll a VASMIR (Variable Specific Impulse Magnetoplasma
Rocket – Változtatható, Fajlagos Impulzusú Mágneses-plazma Rakéta), ennek
felhasználásával a Mars bolygó akár már 39 nap alatt elérhető. Franklin
Chang-Diaz, a világűrt hétszer megjárt veterán űrhajós, a MIT fizikusa szerint,
aki a VASIMR fejlesztésének egyik vezetője, már 2013-ban föld körüli pályára állítható egy 200 KW-os hajtóművel felszerelt rakéta, a
gyorsulási paraméterei igen jók, könnyedén elérhető általa az 55 km/másodperces
sebesség, a 11 millió Celsius fokra hevített plazma egyúttal kitűnő
szigetelőként is felhasználható a Nap sugarainak megfékezésére, az űrhajósok
biztonságban tartására.
A mágnespályán gyorsított űrhajó, illetve
a léghajóról felbocsátandó űreszközök, mint technikai megoldások szintén
rendelkezésre állnak, e fejlesztések eredményeként töredékébe kerülne a
világűrbe feljuttatni bármiféle hasznos terhet a jelenlegi árakhoz képest, a
látszat az, hogy a világűr kutatását szándékosan lassítják, érdekes lenne az
okot megtudni, a döntés ugyanis szigorúan politikai és nem pedig technikai.
Mint látjuk, a politikai döntés meg is született…
A SpaceX Vállalat és
hordozórakéta-családja
18. ábra. A
SpaceX Falcon-9 (Dragon) nevű űrhajója a kilövőállásban. A NASA Orion
űrhajójánál akár sokkal többre is képes lehet, amellett, hogy töredékébe kerül.
|
A SpaceX (Space Exploration Technologies –
Űrkutatási Technológiák) nevet viselő vállalat fejlesztette ki és építette meg
a Falcon-1-et, a világ első, teljes egészében magánfinanszírozású
hordozórakétáját. A kétfokozatú, részlegesen újrafelhasználható űreszköz
kifejlesztésével a 2000-es évek első évtizedének második felében készültek el.
Az első fokozat többször felhasználható,
az óceánba ejtőernyővel tér vissza. Meghajtásáról a Merlin-1C rakétamotor
gondoskodik. A 2. fokozatot a Kestrel hajtómű gyorsítja. A hasznos
teher pályára juttatása kg-onként kevesebbe kerül 20.000 dollárnál a Falcon-1
típusnál. A továbbfejlesztett Falcon-1E változat esetében ez a
költség már csak 9.000 dollár lesz.
A rakéta első három startja 2006. március
24., 2007. március 21., és 2008. augusztus 3 - sikertelen volt. Nyilvánvalóan
hatalmas nyomás nehezedett a cégre, hiszen szerették volna úgy beállítani,
mintha egy magánvállalkozás képtelen lenne megbirkózni ilyen szintű feladattal,
amire ugye a NASA is oly gyakran képtelen volt…
19. ábra. A SpaceX Dragon űrhajója.
|
A további indítások már sikeresnek
bizonyultak, s a kísérlet-sorozat eredményeképpen a kezdeti változatot kivonják
a forgalomból, 2010-től váltja fel, a 450 kg-mal szemben már 900 kg-ot alacsony
földkörüli pályára állítani képes Falcon-1E.
A Falcon-9 már egy jóval erősebb
változat, újra-felhasználható, kétfokozatú hordozórakéta. Sokféle összeállítást
dolgoztak ki, ezek teherbíró-képessége 10.450 kg és 26.610 kg között mozog
alacsony földkörüli pályára és 4.540 kg, illetve 15.010 kg között geoszinkron
pályára.
2010. február 23-án az első Falcon-9-es
hordozórakétát indító-állásba emelték a Canaveral-fokon, a 40-es számú
indítóállásba, itt várja az áprilisra tervezett felbocsátását. 2010-re még két
további indítást terveznek, a második repülés alkalmával már a Nemzetközi
Űrállomást is megközelítenék, a harmadik út során pedig már össze is
kapcsolódnának azzal. Ha minden a tervek szerint történik, néhány éven belül
már embereket is szállíthat, mindenesetre néhány űrhajóst már ki is képeztek a
vele való repülésre.
A Falcon-9 hordozórakéta
szállítja tehát a Dragon űrhajót, pilótás, illetőleg
teher-változatát. A SpaceX vállalat szerződésben áll a NASA-val, több
milliárd dollárt kaptak a fejlesztésre, és további dollár milliárdok
kerülhetnek átutalásra a cég számlájára, ha minden rendben zajlik. A cég jól megfontol
érdeke is, hogy így legyen.
Számos további vállalat tervez, illetve
épít különböző kategóriájú űrhajókat, illetve szuborbitális eszközöket
űrturisták számára. Ezekhez a kirándulásokhoz már a megfelelő űrrepülőterek is
megépültek, építés alatt állnak. A Bigelow vállalat már egész felfújható
űrállomás építésének tervével foglalkozik, illetve kisebb egységei már
próbaútjukat teljesítik, a cél, űrhotel építése néhány éven belül, elsősorban
nászutas párok számára. A fejlesztésekbe a Boeing is betársult.
A lehetőség tehát adott, a technika adott,
vagy pedig fejlesztés alatt áll, ugyancsak politikai döntést igényel a
továbblépés, emellett persze fontos kérdés, a katonaság mit szól hozzá, hogy
civilek árasszák el a világűrt. Félő, hogy ez a fajta törekvés erős
ellenállásukba ütközik majd…
20. ábra.
A Falcon-9 hordozórakéta-család
|
Az anyag lezárva: 2010. március
Források:
wikipédia
Flug Revue 10/2004
A fenti teljes anyag lelőhelye:
(folyt. köv. insallah)
Kínai űrállomás után kémkedhet egy pilóta nélküli amerikai űrrepülőgép
VálaszTörléshttp://www.google.com/hostednews/epa/article/ALeqM5jQl_8f99CWl5w-0GCU8eVzFmrTGA?docId=20120105%3AMTI%3AK0072