A Volga-menti vidéken fog landolni
Az orosz újgenerációs pilótavezérlésű űrhajó, amelyet az Energia rakéta-űrhajós korporáció tervez, a Holdról való visszatérésekor a Volga alsó folyásán levő Asztrahany város környékén fog landolni. A landoló berendezés fogadására Asztrahanytól 100 kilométernyire speciális területet alakítanak ki – közölte Oroszország rakéta-űrhajózási ágazatának képviselője. 2015-re tervezik, hogy az új űrhajó megkerüli a Holdat pilóta nélküli üzemmódban, 2018-ban pedig már személyzettel együtt indul a Hold-körüli pályára – adta hírül az Oroszország Hangja Rádió.
A szárazföli leszállásra képes űrhajó fantáziarajza (Anatolij Zak, russianspaceweb.com) |
Az Origo már két évvel zezelőtt hírül adta, hogy a brit Farnborough Air Show kiállításon bemutatták a nagyközönségnek az új orosz személyszállító űrhajó prototípusának (látvány)terveit. Az űreszközt - amely a legendás Szojuz-űrhajókat váltaná le - az orosz RKK Enyergija cég fejleszti, de az Európai Űrügynökség (ESA) is beszállhat.
Az új űrhajó bizonyos elemeit tekintve a még szintén csak terveken létező amerikai Orion-űrhajóra emlékeztet. A 18-20 tonnás űreszköz maximálisan hat személyt juttathat majd Föld körüli pályára (a Szojuz csak ennek felét), négyet pedig egészen a Holdig tud elszállítani. Visszatéréskor - a korábbi amerikai űrhajókkal ellentétben és a Szojuzzzal megegyezően - szárazföldön tud landolni, ahol az ejtőernyős ereszkedés végén rakétás fékezés teszi biztonságossá a földetérést.
Amennyiben létrejön a kooperáció az orosz és az európai fél között, úgy az ESA a visszatérő egységet kiszolgáló műszaki rendszert fogja elkészíteni. Utóbbi terén az űrügynökség már jelentős tapasztalatra tett szert az ATV kifejlesztésével és használatával.
Az együttműködés további fontos eleme lehet, hogy az ESA részlegesen az oroszok rendelkezésére bocsátja a francia-guyanai Kourou űrkikötőt. Az oroszoknak ugyanis drága az egykori Szovjetunió, a mai Kazahsztán területén lévő Bajkonur űrrepülőtér fenntartása. Ugyanakkor felmerült egy új űrrepülőtér létrehozásának ötlete az Amur-folyó térségében, Vosztocsnij közelében, amelyet a tervek alapján legkorábban 2018-ban állíthatnak működésbe.
Feltehetőleg az új űrhajó hordozórakétáját is az oroszok készítik, a Szojuz feljuttatására képes jelenlegi rendszer átalakításával. A jelenleginél nagyobb teljesítmény szükséges ugyanis ahhoz, hogy a Holdat is elérhessék vele. Az is felmerült, hogy az Ariane-5 európai hordozórakéta kisebb átalakítással is képes lenne feljuttatni az új űrhajót.
Az EADS Astrium cég nemrég egy saját, kizárólag európai űrhajó tervével is előállt, amely ugyancsak alternatívája lehet az orosz Szojuznak, esetleg az amerikai Orionnak is. A rendszert a már működőképes, de jelenleg még csak teherszállításra alkalmas ATV-ből fejlesztenék ki.
Ilyen lehetne az új európai űrhajó belseje (ILA 2008) |
Napjaink űrhajózási programjaiban egyre fontosabbak a nemzetközi együttműködések. Az űrrepülőgépek nyugdíjazása a jelek szerint előmozdítja az űrtechnológia fejlődését az emberes űrrepülés terén. Egyre több terv lát napvilágot, amelyek részben egymással versengve, részben kooperálva fognak új megoldásokat szülni. A versenyhelyzet az űrtevékenység hasznára válhat, amiből remélhetőleg az ESA-hoz hamarosan csatlakozó Magyarország is kiveszi a részét.
(Terveink szerin a hasonló amerikai elképzelésekről is hamarosan beszámolunk!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése